varroakontrol

Varroa behandling.


Vil man have et indtryk af varoa-trykket i sine bifamilier, kan man gøre følgende.


Fra hver familie indsamles der ca. 500 bier fra yngellejet. Disse hældes i en 100 ml beholder med tætsluttende låg. Når man gør dette, dør bierne på få minutter. Man kan også lægge dem i fryseren.

Derefter vejes/tælles bierne, så man har det præcise tal.

100 bier vejer ca. 10 gram.


Bierne fyldes i et honning glas - gerne er sekskantet. Glasset fyldes op med vand tilsat opvaskemiddel i forholdet 1/20 altså 50ml opvaskemiddel til en liter vand.

Glasset med bier og opvaskevand rystes nu kraftigt i tre minutter. Derefter hældes indholdet ned i en dobbelt honning si. Bierne, som nu ligger foroven i sierne, skylles grundigt i et par minutter med vand.

I den nederste si ligger nu de varroa mider, som sad på bierne. Så er det bare ren matematik - antal varroa delt med antal bier.


På dette tidspunkt af året (september) mener forskergruppe biavl i Flakkebjerg at:


0-5 varroa pr 100 bier er acceptabelt

5-10 varroa pr 100 bier. Det kan være kritisk

Over 10 varroa pr 100 bier. Det er kritisk


Jeg vil anbefale sammen med Danmarks Biavlerforening, at man i skolebigården følger Den Sikre Strategi. Altså bruger fri myresyre.


Se den nye side fra Danmarks Biavlerforening http://www.varroa.dk/


Flemming Alexandersen


Vindinge Herreds Biavlerforening      www.vh-biavl.dk           kontakt@vh-biavl.dk

Seneste nyt

Biplantekalender


Det er muligt at leje foreningens slynge og slyngerum eller leje honningslyngen til hjemtagning

Honningpresse kan lejes til hjemtagning.

Yderligere information findes under "For medlemmer"


Næste bestyrelsesmøde er den 2. december 2021 klokken 19.00


Åben skolebigård starter igen  maj 2022 - hver onsdag klokken 19.00. Alle er meget velkomne.


Begynderkursus i biavl starter i marts 2022. Tilmelding skal ske til Ulrik Sylvest. TLF 53641297 eller på mail sylvest@dlgtele.dk.



Generalforsamling med spisning den 17. november 2020 klokken 18.00.  


Oxalsyrebehandling af skolegårdens bier og udlevering af forudbestilt oxalsyre lørdag den 19. december klokken 10.00.